fbpx
Mind

Van stress je beste vriendin maken!

Van stress je beste vriendin maken - Groningen - Voor vrouwen, door vrouwen


1 miljoen
mensen in Nederland zitten burn-out thuis. Er is tegenwoordig een mismatch tussen onze genen en de huidige omgeving ontstaan! De mens raakt uitgeput van alle overdaad, comfort en stress. Overgewicht, een kort lontje, oververmoeid en slecht slapen zijn hier kenmerken van. Het zijn de eerste signalen van chronisch ziek zijn, stelt Drs. Richard de Leth. Korte termijn stress is goed voor de mens, maar op de lange termijn kun je gaan lijden aan chronische stress wat een negatieve uitwerking heeft op lichaam en geest. Van stress je beste vriendin maken? Wat houdt dat precies in en hoe werkt stress nou daadwerkelijk? Ben jij ook zo nieuwsgierig? Lees dan snel verder!

We leven op een snelweg!

Henk Kraaijenhof

Onze oerinstincten maken overuren! De mens heeft een hypergevoelige scanner in het hoofd die de kleinste prikkels en triggers registreert. Door de moderne media en smartphones staan we altijd ‘aan’. We zijn steeds drukker en steeds minder in balans. We zijn sneller gaan schrijven, praten en lopen. ’s Morgens peppen we onszelf op met koffie en energydrinks. ’s Avonds komen we kunstmatig tot rust met alcohol, slaappillen en cannabis! Bron: Drs. Richard de Leth.

De huidige tijd zit vol stress en het levenstempo blijft versnellen wat weer leidt tot meer spanning en continue haast. Henk Kraaijenhof noemt dit ook wel leven op de snelweg. Bijna alles kan stress veroorzaken, maar volgens Shamash Alidina zijn veel voorkomende oorzaken moeizame relaties, overvraagd worden op het werk of elders en geldzorgen. Veel voorkomende symptomen zijn problemen met slapen, eten, de spijsvertering, moeite met concentratie en rugklachten.

Stress is het gevoel dat je ervaart wanneer je onder te veel druk leeft. En druk wordt weer stress als je het gevoel krijgt dat je niet opgewassen bent tegen de eisen die aan je worden gesteld. Dit verschilt dan ook per individu. Neem het opvoeden van kinderen. De één geniet ervan en de ander ervaart ongelooflijk veel stress. Als de balans klopt tussen de eisen die worden gesteld en dat wat jij denkt aan te kunnen, dan zit je op een optimaal niveau van gezondheid, welzijn en prestatie. Jouw kijk op een situatie, de hoeveelheid, de opdracht en/of een taak maakt dus het verschil! Zie onderstaand tabel.

Een vitaal leven is niet maakbaar, maar aan alle kanten stuurbaar. Kies je eigen koers!

Drs. Richard de Leth

De stressrespons wordt vaak de vecht- en vluchtreactie genoemd. Dat is een primitieve, automatische reactie die in je lichaam en geest zit ingebakken en bedoeld is om je lichaam voor te bereiden op overleving door te vechten of vluchten. Je lichaam schakelt de stressrespons in waar je bloeddruk vervolgens stijgt en je lichaam zich voorbereid op vechten of vluchten. Nog altijd is de beste manier om stress tegen te gaan door regelmatig te ontstressen, ontspannen en je relaxatierespons aan te spreken wat het tegenovergestelde is van je stressrespons. 


Stressrespons:

  • Je spieren spannen aan
  • Bloeddruk verhoogt
  • Ademhaling versnelt
  • Verbruik van veel energie


Relaxatierespons:

  • Je spieren ontspannen
  • Bloeddruk verlaagt
  • Ademhaling vertraagt
  • Verbruik van weinig energie

Het deel van je zenuwstelsel dat stress en ontspanning regelt, heet het autonome zenuwstelsel. Het bevat twee delen; je sympathische zenuwstelsel en parasympathische zenuwstelsel. Het sympathische deel triggert je stressrespons en het parasympathische deel je relaxatierespons. Ontspanningstechnieken zorgen er dan ook voor dat je stressrespons vermindert en het relaxatierespons stimuleert. Zie onderstaande afbeelding. 

Het centrale zenuwstelsel, voor een groot deel onze hersenen, is als het gaat om stress van groot belang voor het detecteren en herkennen van de stressoren. Het is van even groot belang voor het verwerken van stress en het bepalen van hoe wij met stressoren omgaan.

Het stresshormoonsysteem begint in de hersenen waar informatie kan leiden tot een verhoogde activiteit van de hypothalamus wat de dirigent is van ons hormoonorkest. Het bepaalt de activiteit van vele hormonen waarvan onder andere dus ook het stresshormoon cortisol. Bron: Henk Kraaijenhof.

Isolatie, ontkenning en onderdrukking zoals alcohol verergeren het probleem!

Shamash Alidina

Stress kun je o.a. herkennen aan:

Psychische stress die maanden of jaren duurt, kan niet alleen onze psychische gezondheid schaden, maar ook bijdragen aan chronische ziekten door hoge bloeddruk of een te grote aanmaak van cortisol wat leidt tot diabetes. 

Omgaan met stress: De meeste schadelijke aspecten van psychologische stress komen door een combinatie van factoren, zoals verlies van controle over de stressvolle situatie, onvoorspelbaarheid van de timing van stress, geen fysieke uitlaatklep en gebrek aan sociale hechting. Als een stressvolle situatie niet kan worden vermeden, adviseren artsen om je eigen grenzen te kennen en deze aan te geven, veel regelmatige lichaamsbeweging en een actief en ondersteunend sociaal netwerk. Bron: Professor Ken Ashwell.

Volgende week kun je in een nieuwe blog meer lezen over stress, tips, tops, do’s, don’ts en verschillende werkvormen. Dan ontdek je ook hoe je van stress je beste vriendin kunt maken.

Benieuwd naar het effect van stress op je brein? Kijk dan deze TedTalk!

Benieuwd naar het effect van stress op je lichaam? Kijk dan deze TedTalk!

Volg jij ons al ?

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *